Skip to main content

ΔΕΠΥ

Διάσπαση Προσοχής | Υπερκινητικά Παιδιά


Έχει το παιδί μου ΔΕΠΥ; Είναι Υπερκινητικό;

Υπάρχει ένα μεγάλο ποσοστό παιδιών τα οποία είναι πολύ ζωηρά, δραστήρια και ανυπάκουα. Αυτή η συμπεριφορά, αν και δυσκολεύει τη ζωή των γονέων και των δασκάλων, θεωρείται, μέχρι μία ηλικία, φυσιολογική.

-Τι γίνεται όμως όταν ένα παιδί δεν μπορεί να συγκεντρωθεί σχεδόν καθόλου για να κάνει τις εργασίες του;
-Τι γίνεται όταν δεν μπορεί να συγκεντρωθεί για πολύ ώρα ούτε μπροστά στην τηλεόραση;
-Όταν δεν κάθεται σε ένα σημείο σχεδόν ποτέ;

Τότε, είναι πιθανόν το παιδί να πάσχει από Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ). Τα χαρακτηριστικά της είναι τρία:

  • υπερκινητικότητα
    • Είναι υπερβολικά δραστήριο σε σχέση με τα παιδιά της ηλικίας του
    • Κάνει άσκοπες κινήσεις (π.χ. στριφογυρίζει ή ανοίγει ντουλάπια χωρίς λόγο)
    • Σε συνθήκες που απαιτείται ησυχία είναι σχεδόν αδύνατο να παραμείνει ήρεμο (π.χ. στην τάξη, στο φαγητό)
  • διάσπαση προσοχής | ελλειματική προσοχή
    • Είναι αφηρημένο και χάνει τα πράγματά του
    • Δεν έχει υπομονή να ακούσει οδηγίες
    • Απαντά πριν ολοκληρωθεί μια ερώτηση
    • Όταν καταφέρνει να συγκεντρωθεί αποσπάται εύκολα από το τηλέφωνο, το κουδούνι, μια κόρνα κλπ και κάνει πολύ ώρα να επανέλθει
  • παρορμητικότητα
    • Δεν μπορεί να περιμένει τη σειρά του για να παίξει ή να μιλήσει
    • Δεν υπακούει σε κανόνες
    • Δεν έχει την αίσθηση του κινδύνου
    • Η διάθεσή του αλλάζει από τη μια στιγμή στην άλλη

Προκειμένου να απαντηθεί με βεβαιότητα το παραπάνω ερώτημα, ο ορθός και επιστημονικός τρόπος είναι να γίνει μια αξιολόγηση εργοθεραπείας από έμπειρο εργοθεραπευτή.

Μετά την αξιολόγηση, η οποία διαρκεί συνήθως 45-60 λεπτά, μπορούμε να γνωρίζουμε αν κάποιο παιδί αντιμετωπίζει κάποια από τις παραπάνω δυσκολίες. Επίσης, είμαστε σε θέση να προτείνουμε ένα πρόγραμμα εργοθεραπείας – αποκατάστασης, προσαρμοσμένο στις ανάγκες του κάθε παιδιού.

Στα Κέντρα Εργοθεραπείας, πάντοτε, μία αξιολόγηση εργοθεραπείας συνοδεύεται από την αναλυτική, γραπτή έκθεση, η οποία δίνεται στον κηδεμόνα.

Σε όλα αυτά τα χαρακτηριστικά, πρέπει να προσθέσουμε το γεγονός ότι τα παιδιά με ΔΕΠΥ είναι συχνά έξυπνα, αξιαγάπητα και εκδηλωτικά. Έχουν πολλές δυνατότητες και θέλουν πραγματικά να είναι ήρεμα και υπάκουα. Απλά δεν μπορούν να το πετύχουν αυτό γιατί δεν μπορούν να ελέγξουν τον εαυτό τους.

Σε αυτό το σημείο, μπαίνει ο ρόλος των ειδικών επιστημόνων, οι οποίοι μπορούν να αντιμετωπίσουν και να θεραπεύσουν παιδιά με ΔΕΠΥ.

Τι είναι ΔΕΠΥ

Διαταραχή Ελλειματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ), ή Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), ονομάζεται μια νευροβιολογική διαταραχή της παιδικής ηλικίας (συνήθως ακολουθεί και την ενηλικιωση του ατόμου), η οποία φαίνεται να εμφανίζεται σε μεγαλύτερο ποσοστό στα αγόρια (70% αγόρια – 30% κορίτσια). Αποτελεί την πλέον μελετημένη και τεκμηριωμένη παιδοψυχιατρική διαταραχή, τα κύρια συμπτώματα της οποίας είναι η διάσπαση προσοχής, υπερκινητικότητα και παρορμητικότητα. Τα παιδιά με ΔΕΠΥ παρουσιάζουν φυσιολογικό δείκτη νοημοσύνης.

Η διεπιστημονική ομάδα του Παιδαγωγικού Κέντρου αναλαμβάνει να σχεδιάσει ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης, το οποίο ανταποκρίνεται στις ιδιαιτερότητες κάθε παιδιού. Η αποκατάσταση περιλαμβάνει μια ποικιλία διαφορετικών προσεγγίσεων όπως:

  • Στοχευμένες ασκήσεις για την βελτίωση των γνωστικών δεξιοτήτων (οπτικο-ακουστική επεξεργασία, μακροπρόθεσμη/βραχυπρόθεσμη μνήμη, λογική, προσοχή, ρυθμός και ταχύτητα επεξεργασίας)
  • Ενημέρωση των γονέων και των δασκάλων για τη ΔΕΠΥ, ώστε να γνωρίζουν τον τρόπο προσέγγισης και αντιμετώπισης των παιδιών με ΔΕΠΥ
  • Εκπαίδευση και συμβουλευτική των γονέων για το χειρισμό των παιδιών εντός κι εκτός σπιτιού
  • Ψυχοθεραπεία του παιδιού για την αντιμετώπιση συσχετιζόμενων προβλημάτων όπως κατάθλιψη ή άγχος